top of page
Search
  • Writer's pictureFemme Normale

Priče o ženskom I - Gunhild

Peron broj jedan. Voz dolazi u tri sata i šest minuta. Odsutno grickam nešto što treba da bude moj današnji ručak kad me neko hvata za ruke. Starica sa štapom, zeleno-plavih očiju i kratke svetle talasaste kose.


– Tako je lepo! – kaže dodirujući moje šake i gledajući u moj crveni lak za nokte.

– Hvala.

Očekujem da će produžiti. Ona, međutim, nastavlja:

– Ja sam to u mladosti isto radila. Sada više ne.

– Trebalo bi i sada. Sada verovatno imate i više vremena za tako nešto.

– U starosti čovek ima malo novca.

Ne protivim se. Zbunjeno stavljam ostatak svog ručka u torbu. Ne mogu ni da pretpostavim šta sledi.

– Ja sam isto strankinja. Iz Švedske.

– Švedska je lepa zemlja. Hladna, ali lepa.

– Da, velika zemlja. Leto je veoma lepo.

– Volela bih da je posetim jednom. Ali obavezno leti.

– Da, svakako, leti je gotovo čitav dan svetlo. Ja sam bila udata za Švajcarca. Ali on me je ostavio zbog druge žene. Sa Tajlanda.

– To je tužno. Žao mi je – Uhvaćena sam potpuno nespremna za takvu iznenadnu otvorenost. Znam da moj odgovor zvuči potpuno neprikladno. Pokušavam da se setim šta bi bilo bolje reći u takvoj situaciji, ali ne uspevam.

Ona ponovo hvata moje šake svojima.

– To je tako lepo. I ja sam to radila u mladosti.


Ispravlja svoje šake okrenute nadlanicom nagore i pokazuje mi svoje nokte. Potom iz poprilično iznošenog plavog ranca vadi crvenu sveščicu i ovku. Lista gusto ispisane stranice tražeći sledeće prazno mesto.

– Kako se zoveš?

Govorim joj svoje ime

– Moram zapisati da sam danas srela nekoga ko se tako zove.

Zapisuje moje ime i vraća svešćicu u ranac.

– Odakle si?

– Iz Srbije.

– Jesi li udata.

– Jesam. I imam ćerku. A Vi kako se zovete?

– Gunhild.

– Gunhild – ponavljam. Nikad još nisam čula to ime.

– Da, Gunhild. Svako ime ima neko značenje. To je smešno. Ideš ovim vozom?

– Onim u tri sata i šest minuta.

– I ja. Do poslednje stanice. Tamo živi moj sin. Idem da se igram autićima sa unukom. Dečaci hoće samo da se igraju autićima. Dokle putuješ?

– Do Glavne stanice, pa presedam. Idem da radim.

– Zaista? To je lepo. Ideš ovim vozom u tri sata i šest minuta?

– Da.

– I ja.

– Koliko dugo ste već u Švajcarskoj?

– Trideset godina.

– To je dugo. Nedostaje li Vam Švedska?

– Da. Ali ne mogu često da idem. Imaš lepe cipele.

– Hvala. Udobne su, to je važno.

– Ja sam mnogo volela cipele u mladosti. To je bila moja strast. Moja majka je uvek govorila: opet imaš nove cipele, te još nisam videla.

– Mislim da skoro sve žene vole da kupuju cipele. Ali meni je najvažnije da su tople i udobne.


Koristim priliku da je bolje osmotrim. Sitna, izgubila se u prevelikoj zelenoj jakni. Iznošene pantalone i salonke sa niskim širokim potpeticama. Ali lice je još lepo.



Dolazi voz. Ulazim i smeštam se leđima okrenuta prema smeru kretanja. Znam da ide za mnom i da će se naš razgovor nastaviti. Seda nasuprot meni i smeška se. Ponovo sa smeškom dodiruje moje šake i gleda moje nalakirane nokte.

– Tako je lepo. U mladosti sam i ja to radila. I imala sam tako dugu kosu kao ti. Bila je plava. Sada više nije, sada je drugačija.

– Plava kosa je lepa. Ljudi retko imaju prirodno plavu kosu.

– Imam i prirodne lokne. To je praktično. Ne moram da idem kod frizera da mi pravi lokne.

– U pravu ste. Ko ima lokne, uvek ima lepu frizuru. Moja kosa je ravna i nikako ne mogu da napravim lokne.

Da, njene lokne su još uvek tu.

– Moj otac je imao lokne. To sam nasledila od njega. A moja sestra ima ravnu kosu jer je naša majka takođe imala ravnu. A nekada sam imala tako dugu kosu kao ti.

– Kratka kosa je praktičnija. Za pranje i sušenje.

– Da, posebno za sušenje.

Ponovo gleda u moje šake.

– To je tako lepo! – kaže, i pruža svoje šake, poredeći.

– Imate li neku unuku? Možda biste mogle lakirati nokte zajedno.

– Imam petoro unuka. Dvoje od sina i troje od ćerke.

– Vi ste onda bogata žena!

– Tja...


Ćutimo. Posmatra moje šake. Na mom levom domalom prstu je verenički prsten. Ona ga vrti ga i posmatra.

– Ti nisi još udata?

– Jesam – pokazujem burmu na drugoj ruci.

– Imaš li decu?

– Imam ćerku.

– Kako se zove?

Govorim joj ime svoje ćerke. Ona ga ponavlja pa nastavlja:

– I ja sam bila udata. Muž me je ostavio zbog druge žene. Ona je sa Tajlanda.

– Žao mi je – kažem sa istim malopređašnjim osećanjem da nešto nisam uradila kako treba.

Pokazuje mi zlatni prsten sa zelenim kamenom na svojoj ruci sa oduševljenjem deteta koje ima novu igračku.

– Veoma je lep – kažem. – Taj zeleni kamen je veoma lep.

Smeška se zadovoljno.

– Radiš li?

– Da. Sada putujem na posao.

Gleda me značajno, dodiruje moju ruku pobedonosno uzvikuje ime moje ćerke.

Zbunjena sam, ali odlučujem da ne poričem. Velika radost joj obliva lice.

– A ja?

– Gunhild!

Oduševljeno se kucka kažiprstom po čelu. Uverenje da je zapamtila moje ime je njena današnja mala pobeda.

– Dokle putuješ?

– Do Glavne stanice.

– Ja idem do poslednje. Kod sina. Igraću se autićima. Dečaci se igraju samo autićima.

– Da, i kad odrastu opet se interesuju za automobile.

Primećuje moje minđuše, a onda se hvata za resice svojih ušiju, na kojima su sitne minđuše sa zelenim kamenjem.

– I ti imaš probušene uši!

– Da, imam. Sama sam tražila kad sam bila veoma mala.

– To je baš zgodno. Minđuše sa klipsom znaju da budu bolne. Ovako je zgodno.

– Da, slažem se.

– A ove mi je minđuše doneo sin. Iz Afrike.

– To su onda posebne minđuše.


Hvata vrhove mojih prstiju pa sa vragolastim osmehom, kao da je to nešto što i nju samu iznenađuje, ali ujedno i zabavlja, kaže opet isto, pogrešno ime.

Potom upire prstom u sebe.

– Gunhild – kažem.

Ponovo je obliva radost što se seća i što nije zaboravljena.

Najavljuju Glavnu stanicu. Polako prikupljam svoje stvari.

– Sada izlaziš?

– Da. Presedam ovde.

– Šteta. Lepše je putovati u društvu.

– Slažem se. Želim Vam lep ostatak putovanja i prijatno veče.

Smešimo se obe. Krećem se prema vratima i uskoro izlazim. Na peronu uzimam telefon, otvaram beležnicu i pišem: Gunhild.

100 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page